Welke problemen en vragen kunnen spelen bij jongeren:
De therapie is gericht op jongeren in de middelbare schoolleeftijd en adolescenten tot ongeveer 25 jaar. Ook de omgeving van het kind( familie, school) hoort hierbij. Samen met de jongere gaan we ontdekken waarom het een bepaald probleem ervaart. Denk hierbij aan:
eet, slaap, leerproblemen, sociaal-emotionele ontwikkeling, ontwikkelen eigen identiteit, profielkeuze, studiekeuze
woedeaanvallen, liegen, stelen, gebrek aan concentratie,(cyber)pesten en gepest worden, zich terugtrekken in contact met anderen, hyperactiviteit, onverklaarbaar gedrag, lage frustratie-tolerantie, spanningen, groepsdruk
trauma, scheiding, (faal)angsten, ziekte, rouwverwerking en agressie.
hyperventilatie, buikpijn, hoofdpijn, (waarbij medische oorzaak is uitgesloten)
spiritualiteit, hoogbegaafdheid en hoog sensitiviteit/AD(H)D, autisme,
Hoe gaan we aan de slag:
Iedere jongere is uniek.
Zo is ook ieder therapiegesprek qua leeftijd en interesse afgestemd op de jongere/adolescent. Ik gebruik speelse onderdelen in de therapiemethodieken. Zo wordt op een voor de jongere prettige manier aan de hulpvraag gewerkt.
ontdek je kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën
ontdek andere kanten van jezelf, krijg inzicht in eigen gedrag, gevoelens en gedachten en ontdek hoe je dat kunt ombuigen
aandacht voor gevoelens, sociale vaardigheden, sociaal en weerbaar worden, positieve gedachten bedenken.
hoe werkt jouw mindset, sta je ervoor open dat je nog kunt groeien ( je kunt NOG niet goed presenteren of structuur aanbrengen in je leven) of ben je zoals je bent?
inzicht krijgen en oefenen in nieuw gedrag
door te’ kijken’ naar jouw probleem krijg je snel meer inzicht in hoe je er zelf in staat en hoe je je opstelt tov anderen
gerichte oefeningen & technieken die ontspanning en zelfvertrouwen bevorderen, leren hoe je meer afstand neemt van piekergedachtes
ontdek hoe jouw hersens werken in combinatie met je gevoelens/emoties en welke invloed jij daar op kunt hebben
omdat sommige jongeren zo makkelijker praten.
Wat kan het opleveren voor de jongere/adolescent?
- meer zelfvertrouwen
- jezelf durven zijn, ook in groepsverband
- inzicht in eigen gedrag en dat van anderen
- meer durven zeggen en doen
- minder angstig
- meer structuur in je leven
ontdekken wat ertoe doet in je leven
een presentatie geven op school gaat beter
meer oplossingen ontdekken